(Narozena 18. dubna 1929)
DAMU absolvovala v roce 1952 a své první angažmá strávila v Horáckém divadle v Jihlavě a v Krajském oblastním divadle v Plzni. Již v roce 1955 se stala členkou činohry Národního divadla a na naší první scéně během deseti sezón ztvárnila řadu významných rolí.
V polovině 60. let následovala Marie Tomášová svého manžela Otomara Krejču do nově založeného Divadla Za branou. Zde excelovala v emočně složitých rolích, jimž dominoval její mimořádně kultivovaný mluvený projev.
V průběhu padesátých a šedesátých let let se Marie Tomášová zařadila také mezi přední herečky mladé generace ve filmu.
Doba normalizace byla pro Marii Tomášovou těžkým obdobím; Divadlo Za branou bylo v roce 1972 zlikvidováno a většina jeho protagonistů našla jen obtížně nové uplatnění. Marie Tomášová dostala administrativní zákaz činnosti; v letech 1972-1989 byla zaměstnána v Supraphonu a své umění mohla prezentovat jen v rámci recitačních pásem Lyry Pragensis.
Rok 1989 přinesl obnovení činnosti Divadla Za branou a mimořádný herecký výkon Marie Tomášové v představení Višňový sad byl jednou ze zásadních událostí na jevištích té doby. Své vyzrálé herectví pak prezentovala v dalších úspěšných hrách (Dialogy karmelitek, Nemožný člověk). V roce 1992 bylo Divadlo Za branou znovu uzavřeno a Marie Tomášová se od té doby věnuje tvůrčí činnosti jen výjimečně.
V rámci 10. ročníku Mene Tekel jí byla ministrem kultury Danielem Hermanem předána resortní cena Dáma české kultury.